Verjaardag in Bijbels licht

Cadeautjes kopen, boodschappen doen, taart bakken, huis schoonmaken zodat de gasten niet denken dat je een huishouden van Jan Steen runt... Als je kind jarig is, ben je daar aardig druk mee. Ik wil je aanmoedigen om in die drukke voorbereidingen even stil te staan. En te bedenken wat je je kind wilt meegeven op deze verjaardag.

Een kind geniet enorm van zijn verjaardag. Er zijn cadeautjes, er is lekkers, aandacht en er zijn gasten. Wat is het mooi als God er ook is op die bijzondere dag! Hier vind je een aantal idee├źn om je kind te laten merken dat de Heere God betrokken is bij zijn leven en dus ook zijn verjaardag.

Gebed en taart

Bak of koop een feestelijke taart met zoveel kaarsjes als de leeftijd van je kind. Steek de kaarsjes aan en vertel dan dat het bijzonder is dat God al 1... 2... 3... 4... 5... 6... 7... 8 jaar voor hem/haar zorgt. Benoem wat die zorg concreet inhoudt, zoals: 'Hij heeft je laten groeien, je prachtige haren gegeven. Hij heeft je talent gegeven voor hockey. Hij heeft je beschermd tegen ongelukken of juist geholpen toen je ziek was.' Neem de tijd om samen God te danken voor het leven van je jarige kind. Daarna kunnen de kaarsjes uitgeblazen worden en smullen maar.

Bijbel aan tafel

De meeste dagen van het jaar moet je kind eten wat de pot schaft. Hoe leuk is het als je op je verjaardag zelf mag bepalen wat er gegeten wordt. Daar wil je als ouders wel wat moeite voor doen (zelfs als je kind pannenkoeken wil eten met 20 gasten ;-)). Geniet van de maaltijd en gebruik dit moment van samen aan tafel zitten om aandacht te geven aan een Bijbeltekst, bijvoorbeeld tussen het hoofdgerecht en het toetje.

Doorbreek je dagelijkse routine en kies niet voor het Bijbelgedeelte dat aan de beurt was. Leg uit dat je speciaal voor deze bijzondere dag een Bijbeltekst hebt uitgekozen. Hier vind je een aantal geschikte teksten met een vraag om over door te praten:

  • Johannes 2: 1-11 De bruiloft in Kana - Waarom wilde Jezus niet dat de wijn op zou raken? En wat vindt Hij van jouw feest vandaag?
  • Psalm 139: 13-16 God heeft je wonderlijk gemaakt - Wat vind jij bijzonder aan jezelf? Wat weet God van jou dat anderen niet weten?
  • Psalm 121 De Heere is je bewaker - Wat vind jij spannend als je aan de toekomst denkt? Wat voor gevoel geeft het je dat God altijd bij je is?
  • Markus 10: 13-15 De Heere Jezus zegent de kinderen - Hoe zegent Hij jou?
  • Psalm 67 God zegent ons - Wanneer vragen wij God om zijn zegen? Hoe kunnen andere mensen zien dat Hij jou zegent?

Zing een zegenlied

Aan het eind van de dag kun je de verjaardag afsluiten met een boodschap voor je kind. Zing als ouders je kind een zegenlied toe en leg uit dat de Heere God ook het komende jaar jouw kind wil zegenen, er voor Hem wil zijn. Oudere kinderen kunnen zich ongemakkelijk voelen als ze op zo'n moment aangekeken worden. Dus ga bijvoorbeeld naast je kind op de bank zitten als je zingt. Liedjes die je zou kunnen zingen zijn:

  • De Here zegent jou - Opwekking voor kids 185
  • Dat 's HEEREN zegen op jou daal - Psalm 134: 3
  • Ik zegen jou in Jezus' naam - Elly & Rikkert

Een gezegende verjaardag gewenst!

Ingrid Plantinga-Kalter

Geloof in het gezin

Geloof in het gezin wil ouders en kerken inspireren en ondersteunen bij de christelijke opvoeding. Het LCJ en de CGJO zetten zich daarvoor in en schrijven voor deze website artikelen, blogs en materialen.