Lezen

25 mei
LCJ
Als het in mijn vermogen lag, zou ik van alle kinderen lezers maken. Nu we veel thuis zijn, wordt mijn ideaal nog wat aangewakkerd. De rust die nodig is om in een boek te kunnen duiken, is er nu. In een tijd waarin het bijna allemaal om een uitermate schadelijk virus draait, speur ik bij de jongste naar signalen die erop duiden dat hij besmet is met een uitermate gezond virus, namelijk het leesvirus. Niets wijst nog in die richting. Het coronavirus blijkt vele malen besmettelijker dan het leesvirus.

Op school willen ze ook alle kinderen aan het lezen krijgen en houden. Daarom staat er iedere dag een kwartier lezen op het rooster. Met sommige punten op het rooster ga ik soms creatief om. Bij dit onderdeel niet. Vijftien minuten is het absolute minimum. Al speelt de hele buurt al buiten, hij pakt zijn boek.

Ik had nooit gedacht dat ik school hiervoor nodig zou hebben. Bij de andere kinderen was het voldoende om boeken in huis te hebben. Ze grepen er vanzelf naar en verslonden het ene na het andere boek. Soms zocht ik mee naar een geschikt boek, maar het ging echt voor 99 procent vanzelf.

Maar nu deze jongen. Zal ik het op een verschil tussen jongens en meisjes gooien? Geef ik de nieuwe techniek de schuld? Hij kan zijn verhalenhonger immers stillen zonder zelf een letter te lezen. Gooi ik het op het platte in kinderboeken? Over de Christenreis van Bunyan en Wiplala van Annie M.G. Schmidt blijft hij nadenken.

Hoe dan ook, mijn ideaal is nog niet werkelijkheid geworden. Of proef ik een klein begin? Hij zit nu met zijn boek op de bank en leest met plezier. Het kwartier verstrijkt en het blijft ook daarna stil. Sssst! De werking van een gezond virus moet je niet verstoren.

Tekst: Margreet van den Berg - van Brenk

LCJ

Het Landelijk Contact Jeugdwerk (LCJ) is een jongerenorganisatie in de Christelijke Gereformeerde Kerken met hart en zorg voor alle jongeren van de gemeenten.

Tags
School
Lezen
Dagelijks leven
4-7 jaar
8-12 jaar
13-16 jaar
Literatuurtip
Geloven in opvoeden

Het boek geeft ouders adviezen en vaardigheden mee die hen helpen weer in hun opvoeding te gaan geloven. En ouders worden toegerust om gestalte te geven aan de geloofsopvoeding in het gezin.

In het werkboek dat erbij aangeschaft kan worden, staan vragen en werkvormen om mee aan de slag te gaan.

Je baby verzorgen is ook opvoeden

Allerlei aspecten van het opvoeden van een baby komen in dit boek aan de orde. Makkelijk leesbaar en veel aandacht voor de praktijk van alledag. Goed te gebruiken voor een opvoedkring door de suggesties voor Bijbelstudies, gespreksvragen en werkvormen achter in het boek. Geschreven door drs. Aline Hoogenboom en dr. Joop Stolk. Dit is het eerste deel in de serie Handboek christelijke opvoeding.

Hoofdstuk 1 van Je baby verzorgen is ook opvoeden

Tjonge jongens

Jongens zijn leuk. Maar soms een tikje anders leuk dan je misschien denkt. In dit boek zoekt Mariska Dijkstra-Wolters antwoorden op vragen van moeders met zonen. Ze ondervroeg daarvoor meer dan honderd jongensmoeders. Zo’n twintig deskundigen geven tips. Is stoeien normaal? En wanneer grijp je in? Geloven jongens anders dan meisjes? Hoe vind je rust in een druk gezin? Wanneer praten jongens wél? Moet je jongens helpen met huiswerk?

Hoofdstuk 1 van Tjonge jongens

Tips voor een kringavond over het opvoeden van jongens