Gezond tussendoortje voor onderweg

9 augustus
Terdege
Rugtassen mee en daar gaan we. Een dagje fietsen, een dagje dierentuin of museum. Waar we ook heengaan, er gaat in die rugtas altijd wel iets mee voor onderweg. Een paar tips voor een gezonde vulling. En omdat sommige kinderen nu eenmaal verslaafd zijn aan snoep (hoe komt dat toch?), ook een paar tips om ze op het gezonde pad te krijgen.

Cherrytomaat
Was de cherrytomaten en neem ze in een bakje mee. Lekker sappig voor onderweg. Wat is er zo gezond is aan tomaten? Ze bevatten veel vitamine B6 en mineralen, zoals kalium, fosfor en magnesium. Bijzonder aan de tomaat is ook de kleurstof lycopeen: die beschermt menselijke cellen tegen kwalijke invloeden van buitenaf. Tomaten staan in de top tien van kankerwerende voeding, volgens “Eten tegen kanker” van Beliveau en Gingras.

Druiven
Thuis natuurlijk eerst alle druiven wassen en onderweg kun je iedereen een trosje geven. Ideaal dat de meeste druiven nu pitloos zijn, want die pitten vormden voor veel kinderen een belemmering.
Druiven zijn gezond omdat ze rijk zijn aan antioxidanten. Die helpen het lichaam schadelijke stoffen tegen te gaan en te neutraliseren. Blauwe druiven hebben bovendien een stof die verkalking en verstopping van de aderen tegengaat.

Noten
Noten en chips. In de supermarkt kun je ze in hetzelfde gangpad vinden. Een belangrijke reden om de chips te laten liggen, is de grote hoeveelheid vet en zout die erin zit. Noten bestaan voor een groot deel ook uit vet, maar dan wel uit de goede variant: de onverzadigde. Noten vormen een goede bron van eiwit en bevatten vitamines en mineralen, zoals magnesium, zink, kalium, calcium, ijzer, koper en selenium. Kies bij nootjes de ongezouten variant. Onderweg geef je iedereen een handje nootjes en iedereen kan er weer even tegen!

Komkommer
Geen dag weg zonder een frisse komkommer. Vooral bij warm weer is het een lekkere hap tussendoor. Reken per persoon op een halve komkommer. Maak om de 2 centimeter een inkeping, waardoor je gemakkelijk een schijfje af kunt breken. Als je het direct al in schijfjes verdeelt, drogen ze veel meer uit. Komkommer levert je niet veel energie op, omdat het voor 96 procent uit water bestaat. Voor wie op z’n gewicht moet letten, is dit het ideale tussendoortje.

Wortel
Wie van een stevige bite houdt, kan geschrapte wortels meenemen. Het is onvoorstelbaar hoeveel goede voedingsstoffen hierin zitten: de vitamines A, C, B1, B2, B3, B5, B6, B12 en E en een aantal gezonde mineralen. Wortels zitten vol vezels en helpen je cholesterol te verlagen. Rauwe wortels zijn bovendien gezonder dan gekookte.

Chocola
Een lekker tussendoortje voor niet al te warme dagen is pure chocola. Kijk op de verpakking hoe hoog het cacaogehalte is. Hoe hoger dat percentage, hoe gezonder de reep is. Het gezonde van chocola zit hem uitsluitend in de cacao. Ongezond zijn de suikers en de meeste andere bestanddelen. De marsen, nutsen en lions kun je dus gerust in de winkel laten liggen.
Cacao levert belangrijke mineralen, aminozuren en polyfenolen. Het beschermt lichaamscellen en werkt ontstekingsremmend. Verder verlaagt het het slechte LDL-cholesterol, gaat het aderverkalking tegen en helpt het tegen hoge bloeddruk.

Appel
De slogan “Snoep verstandig, eet een appel” uit de jaren zeventig zullen velen nog kennen. Het Engelse spreekwoord “An apple a day keeps the doctor away” geeft ook al aan dat een appel als tussendoortje een goede keuze is. Een appel is rijk aan koolhydraten, vitaminen, mineralen en vezels, stuk voor stuk belangrijke voedingsstoffen. Dik zul je niet worden van het eten van appels, want er zitten nauwelijks calorieën in. Als er kinderen zijn die moeite hebben met het afhappen van een hele appel, dan kun je thuis het klokhuis al verwijderen en de appel besprenkelen met een beetje citroensap. Hij behoudt dan z’n gewone kleur.

Hoe krijg je kinderen zover?

  • Jong geleerd, is oud gedaan: Wie z’n kind van jongsaf een stukje komkommer of fruit in plaats van een snoepje geeft, hoeft het op latere leeftijd niet te overtuigen van het slechte van snoep en het goede van fruit.
  • Verdiep je in goede voeding, bijvoorbeeld door het boek “Beter met voeding” van Mia Tjioe-America te lezen. Het is net als met verkeersregels. Als ouder geef je in het verkeer het goede voorbeeld (of niet) en je kind leert aan de hand van jouw gedrag en uitleg die regels. Iedere ouder vindt het belangrijk dat zijn kind zich veilig kan redden, omdat de kans op ongelukken anders erg groot is. Bij goede voeding is het resultaat meestal minder direct zichtbaar, omdat we niet gelijk ziek worden van slecht voedsel. Op termijn zullen de effecten wel degelijk merkbaar zijn.
  • Kijk eens naar het eetpatroon van de kinderen. Wat krijgen ze per dag binnen aan goede voedingsstoffen?
  • Maak het jezelf makkelijk door een kind van jongs af te wennen aan gezonde producten. Is een kind eenmaal gewend aan ongezond eten en drinken, dan kost het je veel meer moeite om hem uiteindelijk van iets anders te laten genieten. Wees altijd bereid uit te leggen waarom je voor iets kiest, bijvoorbeeld waarom je vandaag pure chocola bij de groene thee geeft, in plaats van een zakje chips bij de cola. Ze moeten gaan snappen waarom je voor iets kiest.
  • Beloon ze als ze twee stuks fruit op een dag eten, bijvoorbeeld door wat extra aandacht in de vorm van voorlezen of een spelletje doen.
Terdege

Terdege is een reformatorisch familieblad waarin ook over opvoeding wordt geschreven.

Tags
Eten
Gezond
Voedsel
Dagelijks leven
0-3 jaar
4-7 jaar
8-12 jaar
13-16 jaar
Literatuurtip
Geloven in opvoeden

Het boek geeft ouders adviezen en vaardigheden mee die hen helpen weer in hun opvoeding te gaan geloven. En ouders worden toegerust om gestalte te geven aan de geloofsopvoeding in het gezin.

In het werkboek dat erbij aangeschaft kan worden, staan vragen en werkvormen om mee aan de slag te gaan.

JONGleren

Ouderschap is soms net jongleren: je houdt een heleboel ballen tegelijk in de lucht. Daarom dit praktische boek over opvoeding vanuit christelijk perspectief. JONGleren gaat in op thema’s als ‘grenzen stellen’, ‘sociale vaardigheden aanleren’, ‘waarden en overtuigingen doorgeven’ en vormt het handboek bij de Parenting Courses van Alpha Nederland. Je wordt in het lezen van dit boek aan het denken gezet over jouw rol als opvoeder en de functie van het gezin. Een aanrader voor iedereen die vanuit christelijk perspectief op praktische wijze aan de slag wil met opvoeding! Ook geschikt voor kringen.

Elke dag nieuw

Het werk van een moeder lijkt misschien niet zo opzienbarend, maar heeft waarde voor de eeuwigheid. In dit boek neemt de auteur je mee door de Bijbel, op zoek naar Gods roeping voor moeders vandaag en de verwachting die er is in Hem.

Uit het leven van Eva leer je over je roeping in je huwelijk. Uit het leven van Jochebed leer je over je roeping in je gezin. Uit de geschiedenis van Martha en Maria leer je over je roeping in je huis.

Je leest ook de ervaringen van zeven gewone moeders van vandaag. Je ontdekt gaandeweg dat moederschap in al zijn facetten net tuinieren is. Je hebt een roeping te vervullen, waarin je van het begin tot het einde afhankelijk bent van de zegen van de Heere. En Zijn trouw is elke dag nieuw!


Bij alle hoofdstukken van het boek 'Elke Dag Nieuw' is bonusmateriaal te downloaden op www.elkedagnieuw.nl.